mandag 1. juni 2009

It's not a car. It's a statement.

Jeg har vært i Oslo denne helgen (og nei, jeg fløy ikke, men tok toget!). Det ble en fin langhelg hvor jeg traff familie og besøkte Buddy- fabrikken på Økern. Fabrikken produserer små, søte elbiler på løpende bånd. Uhyre interessant å se produksjonen! Jeg fikk også pratet med markedssjef Jan Svaheim og designeren av nye MetroBuddy, Jo Espen Bjerk.

Jeg prøvekjørte en Buddy for første gang under besøket. Det var utrolig gøy! Den spontane reaksjonen min var at det var påfallende likt som å kjøre radiobil. Bare mye morsommere, ettersom man kan kjøre hvor man vil! Vi prøvde til og med å kjøre offroad, og det funket jo som bare det. Knall akselerering hadde den jo også.

Det slo meg at Buddy egner seg så perfekt som bybil at det nesten er for godt til å være sant. Man kjører så godt som aldri over seksti kilometer i timen i byen, og Buddy går i åtti. Den er utrolig handy i trafikken, og smetter inn på parkeringer på tvers hvis det skulle være nødvendig.

Gratis parkering, passering i bomring, kjøring i kollektivfelt og fem kroner for "full tank" (evt fullt batteri) gjør det hele veldig tiltalende.

Jeg har ambisjoner om å skrive en artikkel om Elbil Norge og Buddy, så mer info kommer!