søndag 17. mai 2009

Varm og grønn 17. mai!

I Trondheim var det tidenes varmeste 17. mai i år. Knallvær! Sprang til bussen i florlett kjole tidlig på morgenen uten å fryse i det hele tatt.

Jeg har aldri opplevd å ikke fryse vettet av meg på 17. mai, uavhengig av hvor mange lag med ull jeg har tullet meg inn i. Så har jeg heller aldri vært på joggetur klokken halv ni på kvelden i shorts og T- skjorte på en 17. mai!

En liten sak fikk meg til å tenke litt. Familien min var på besøk hos mormor og morfar i dag. Vi satt ute og hygget oss (under parasoll!) på verandaen, med grønn bjørk hengende over hodene våre. Mor bemerket hvor grønt det var, noe som styrte mormor inn på hvordan det var før. Hun fortalte om hvordan de hadde snakket om det ville bli museører (så vidt lysegrønne blader) eller ikke på bjørka til 17. mai. Er det noen som har lagt merke til hvor knall grønt det er ute nå?

Hos oss har vi klippet plenen før 17. mai for første gangen i historien. Det har vært flere dager hvor vi har gått i bikini, solt oss, og flyktet i skyggen fordi det er for varmt. Tidlig i mai liksom? Er det normalt da? Skeptiisk...