tirsdag 10. mars 2009

Buss vs bil

Litt mye tungt stoff på starten her. Det er lett å bli revet med!

Dealen med å være miljøvennlig er ikke at det skal gå på bekostning av livskvalitet. Det er ikke meningen at man må selge bilen, huset og garderoben, og flytte inn i en hule ute i skauen for å være miljøvennlig. Det er ikke nødvendig å dra tilbake til steinalderen.
Det som derimot er nødvendig, er at vi benytter oss av de mulighetene vi har, når de dukker opp (hint, hint! Samfunnet må tilrettelegges for at vi forbrukere skal kunne være miljøvennlige. Vi må ha et reelt valg, som er like godt eller bedre enn det ikke fullt så miljøvennlige alternativet).

Et godt eksempel er bilen. Jeg fikk lappen i sommer, og har oppdaget hvilken fantastisk frihet man får ved å kjøre bil. Det er ikke til å komme forbi at det er utrolig praktisk å kunne sove lenge, rusle ut i garasjen og ta bilen fra A til B.
I løpet av mine år på Heimdal videregående, har jeg nok av mer eller mindre festlige episoder med bussen. Jeg har sprintet til bussholderplassen i maksfart, bare for å måtte vente i et kvarter fordi bussen var forsinket. Å være skiskytter på buss er heller ikke lett. Ski, staver, gevær sekk, bag (kan sløyfes hvis jeg slenger alt i bagen, men da blir det en i overkant stor belastning på en av skuldrene)... Ikke lettvint å lesse av og på bussen, samtidig som man skal fikle fram T- kort eller penger. Oppå det hele må man prøve så godt man kan å ikke stikke ned halve bussen med skistavene på vei til bagasjeplassen (som for øvrig er opptatt av barnevogner).
Verste bussepisode var kanskje i fjor vinter, i minus 20 grader (ja, uten å overdrive- jeg sjekket da jeg kom hjem). Førtifem minutter stod jeg og ventet!
Det er jo vanvittig mye mer komfortabelt å lesse bagasjen inn i en god og varm bil, dra når man føler for det, og være framme på ti minutter i stedet for førtifem?

Samtidig har bussen mange fordeler. 1) Man slipper å skrape på vinteren. 2) Man kan sitte og la tankene vandre, uten å måtte konsentrere seg om trafikkbildet. 3) Man slipper å betale for parkering. 4) Bussen går uansett, så det blir ingen ekstra CO2- utslipp. 5) Flere passasjerer kan gi økt satsning på kollektivtrafikk. 6) Man slipper ofte å stange i kø, ettersom de mange kollektivfeltene gir bussen bedre muligheter for å komme fram i rushtrafikken.

Jeg tror cluet er at selve bilen må forandres. Den er jo genialt praktisk, og vi klarer oss rett og slett ganske dårlig uten. Spesielt for de som har lang vei til skole og jobb. Ellers er jo helt klart sykkelen og beina å foretrekke. Men OK. Vi må altså over til miljøvennlige biler. Per dags dato vil det si el- og/ hybridbiler. Vi må ha gode nok biler, de må være billige og de må være praktiske. I Norge er vi i en særstilling, ettersom strømmen elbilene bruker vil gå på 100 % vannkraft. Det vil si at bilene blir totalt utslippsfrie!

Per dags dato får jeg låne familiens bil hvis jeg trenger det. Den er dessverre hverken hybrid eller elbil, men den fungerer og den er praktisk. For å gjøre situajonen litt bedre, samkjører jeg med venner når det er mulig. Ellers synes jeg buss, sykkel og bein gode redskap.